Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla

15.09.2015 22.55
Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintola Haukassa 3.10.2015. Juhlapuheen saapuu pitämään entinen Ilmasotakoulun johtaja eversti Hannes Bjurström. Juhlassa kuullaan mm. Pohjanmaan Maanpuolustussoittokuntaa kapteeni Sami Salmivuoren johdolla. Tilaisuudessa saa kantaesityksen Kauhavan toimiupseerikerhon marssi.
Ohjelma:
klo 12-13
Kahvitus
klo 13-
Lippu saapuu
Lippuvartiot
Tervetulosanat, puheenjohtaja Olli Nieminen
Kunnianosoitus Kauhavalla lento-onnettomuuksissa surmansa saaneille
Seppelepartio
Saatesanat, rovasti Seppo Ruotsala
Testamentti pojalleni, Erkki Korkiatupa, laulu
Kauhavan toimiupseerikerhon marssi, kantaesitys, säestäjänä dir. mus. Selim Rentola
Musiikkiesitys, Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta kapellimestarina kapteeni Sami Salmivuori
Juhlapuhe, eversti Hannes Bjurström
Musiikkiesitys, Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta
Laivueenkomentajan muisteluja, everstiluutnantti Veli-Matti Heinijoki
Tervehdykset, kenraaliluutnantti Rauno Meriö
kaupunginjohtaja Markku Lumio
Kauhava-laulu, kuoroa johtaa kanttori Silvia Kaljurand
Suomalainen rukous, kuoro ja soittokunta
Päätössanat, everstiluutnantti Martti Rajaniemi
Vaasan marssi, Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta
Lippu poistuu
Paraatipuku
Tumma puku
Isot kunniamerkit

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.

Perinnepäivän juhlan keskiössä lento-onnettomuuksien vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen

02.09.2019 22.30
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään lauantaina 5.10.2019 Lentosotakoulun perinteistä rikkaassa ympäristössä, entisessä varuskunnan ruokalassa. Juhlan keskiössä ovat Kauhavalla tapahtuneet lento-onnettomuudet ja niiden vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen. Kyseisestä teemasta ovat lupautuneet puhumaan monia vuosia laivueenkomentajana Kauhavalla toiminut evl Veli-Matti Heinijoki ja useiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja evl Juhani Hipeli. Juhlallisesta musiikista vastaavat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.