Esittely

Perinneyhdistys vaalii Kauhavan Lentosotakoulun historiaa ja sen merkitystä ja siirtää isänmaallisia arvoja myös uusille sukupolville

Kauhavan merkitys Suomen Ilmavoimille on ollut korvaamaton. Suomen sotilasilmailun ja koko maanpuolustuksemme historiaa ei voi kirjoittaa ilman Kauhavan Lentosotakoulua, joka 85 vuoden ajan oli Suomen tuhansien sotilaslentäjien ja lentokonemekaanikkojen kehto: sodanaikaisista Suomen itsenäisyyteen ratkaisevasti vaikuttaneista yli 900 lentäjäsankarista jokainen "ässä" oli saanut alkeiskoulutuksensa ja lentäjäkasteensa Kauhavan lentosotakoulussa. Näistä ansioista tasavallan presidentti myönsi vuonna 1987 ainoana Ilmavoimien joukko-osastoista Lentosotakoululle Vapaudenristin nauhat joukko-osastolipussa käytettäväksi.
Nimensä mukaisesti Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry perustettiin pelastamaan arvokas osa sivistysvaltiomme historiaa ja perinnettä.

Toiminnan tarkoitus

Perinneyhdistyksen toiminnan päämotiiviksi on muodostunut sääntöjen 2 §:n ohjeistamana pyrkimys palauttaa Kauhavan lentosotakoulun merkitys ja historia ansaittuun arvoonsa sekä vaalia sen kunniaa ja mainetta (mm. ylläpitämällä upseerikerhon ), laatia lehtikirjoituksia ja järjestää perinnejuhlia.
Yhdistys kutsuu myös vuosittain Kauhavan yläkoulun kotiseutupäivänä kaikki 7. luokan oppilaat upseerikerholle tutustumaan Lentosotakoulun historiaan ja valokuvanäyttelyyn ja osallistuu näin osaltaan isänmaallisten arvojen siirtämiseen myös uusille sukupolville.
Tehtävänsä täyttämiseksi yhdistys toimii yhteistyössä mm. Kauhavan kaupungin, Ilmavoimamuseon, Ilmailumuseoyhdistys ry:n, :n ja :n kanssa.

Perinnepäivän juhlassa puhuu kenraaliluutnatti evp Seppo Toivonen

09.10.2023 17.30
Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n järjestää perinnepäivän juhlan lauantaina 28.10.2023. Juhlassa kuullaan Maavoimien komentajana vuosina 2014-2017 toimineem kenraaliluutnatti evp Seppo Toivosen sekä Ilmasotakoulun johtajan eversti Vesa Mäntylän puhe. Musiikista vastaa MPK Pohjanmaan soittokunta Arto Panulan johdolla sekä Etelä-Pohjanmaan Mieslaulajat Jussit Maunu Malkamäen johdolla.

Perinnepäivän juhlassa kuultiin korkeatasoista sotilamusiikkia, myös maakuntakuoro esiintyi

08.10.2022 18.00
Artikkelia on päivitetty 1.1.2023 23.59
Perinneyhdistyksen järjestämässä seitsemännessä perinnepäivän juhla oli poikkeuksellinen musiikkielämys. Juhlassa kuultiin MPK Pohjanmaan soittokuntaa kapellimestari Arto Panulan johdolla. Lisäksi juhlassa esiintyi Stefan Hebergin johdolla Etelä-Pohjanmaan maakuntakuoro Jussit. Eversti Vesa Mäntylän mukana juhlaan oli saapunut myös aiempi Lentosotakoulun ja nykyinen Ilmasotakoulun lippu, jonka juhlallisella saapumisella tilaisuus aloitettiin.

Perinnepäivän juhlaa vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2020 17.00
Artikkelia on päivitetty 13.11.2021 12.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.