En traditionsförening att förvalta Flygkrigsskolans militärflygs traditioner

Flygkrigsskolans Traditionsförening har grundats att förvalta Flygkrigsskolans militärflygs traditioner i Kauhava.
Stiftelseurkunden skrevs under av 26 personer som tyckte att det är nödvändigt att bevara traditionen i Kauhava. Till föreningen valdes ett fullmäktige på 11 personer, i vilket ingår representanter för parter som ligger Flygkrigsskolan nära, t.ex. nationella försvarsorganisationer.
Enligt organisationens regler består dess verksamhet av upprätthållande av försvarsandan, vården av Flygvapnets och Flygkrigsskolans traditioner och flyganda, att fungera som kontaktorganisation för de som tjänat och tjänar vid Luftkrigsskolan/Flygkrigsskolan samt samarbete med andra nationella försvars- och medborgarrörelser.
Den brådskande uppgiften för föreningen är att tillsammans med Flygkrigsskolan, Flygkrigsskolans gille och Kauhava stad utreda var det traditionsmaterial som för närvarandet befinner sig i Flygkrigsskolans utrymmen, skall placeras.
År 2014 tar den 85 år långa militärpilot- och militärutbildningen i Kauhava slut. De soldater och civilpersoner som tjänat vid Flygkrigsskolan/Luftkrigsskolan har på många olika sätt påverkat levnadssättet i Kauhava.
Vår plikt som kauhavabor är att se till att Flygkrigsskolans historiska arv vårdas för kommande generationer. Tillika åberopar vi alla i Södra Österbotten, för Flygkrigsskolan har varit viktig för hela landskapets identitet.
Till detta arbete behöver vi ditt stöd.

''Himmetä ei muistot koskaan saa!''

07.12.2017 23.00
Yhdistys vei muistoseppeleen Kauhavan Lentosotakoulun perinneaukiolle Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivänä.

Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.

Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan

23.08.2017 22.30
Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintolassa 30.9.2017. Juhlapuheen saapuu pitämään eversti, fil.tri Veli Pernaa. Juhlassa paljastetaan lentoaseen puolesta menehtyneiden henkilökuvat.

Wanhan ajan lentopäivät heinäkuussa

10.07.2017 00.00
LSK business Park järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa Wanhan ajan lentopäivät 15.7.2017. Ensimmäiset lentopäivät Kauhavalla järjestettiin Kauhavalla 16.-17.7.1928. Tuolloin Ilmailukoulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä.

Perinneyhdistyksen vuosikokous 29.5.2017 Upseerikerholla

20.05.2017 23.00
Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n vuosikokous järjestetään maanantaina 29.5.2017 Upseerikerholla. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat.