Perinneyhdistys vaalimaan Lentosotakoulun ja sen edeltäjien sotilasilmailuperinteitä

Kauhavalle on 12.11.2012 perustettu Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Perustamiskirjan allekirjoitti 26 paikalle saapunutta henkilöä, jotka kokivat perinteen säilyttämisen Kauhavalla välttämättömäksi. Yhdistyksen 11-jäseniseen hallitukseen valittiin erilaisten Lentosotakoulua lähellä olevien tahojen, kuten maanpuolustusjärjestöjen, edustus.
Sääntöjensä mukaan yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on maanpuolustushengen ylläpitäminen, Ilmavoimien ja Lentosotakoulun perinteiden ja ilmailuhengen vaaliminen, Ilmasotakoulussa/Lentosotakoulussa palvelleiden ja palvelevien yhdyssiteenä toimiminen sekä yhteistoiminta muiden maanpuolustus- ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
Yhdistyksen kiireellisenä tehtävänä on selvittää yhdessä Lentosotakoulun, Lentosotakoulun Killan ja Kauhavan kaupungin kanssa, mihin Lentosotakoulun tiloissa tähän saakka sijainnut perinnemateriaali Kauhavalla sijoitetaan.
Vuonna 2014 päättyy 85 vuotta Kauhavalla kestänyt sotilaslentäjä- ja muu sotilaskoulutus. Lentosotakoulussa/Ilmasotakoulussa palvelleet sotilaat ja siviilit ovat vaikuttaneet monin eri tavoin kauhavalaiseen elämänmuotoon.
Meidän velvollisuutemme kauhavalaisina on huolehtia Lentosotakoulun historiallisen perinnön säilyttämisestä myös jälkipolville. Samalla vetoamme myös kaikkiin eteläpohjalaisiin, koska Lentosotakoulu on ollut tärkeä koko maakunnan identiteetille.
Tähän työhön tarvitsemme tukeasi.

Luentotilaisuuden puhujana prikaatinkenraali Koskela

23.11.2018 22.05
Lentosotakoulun perinneyhdistys järjesti 23.11.2018 yhdessä Pohjanmaan Rauhanturvaajien kanssa esitelmätilaisuuden LSK BP:n Linnarakennuksen auditoriossa Kauhavalla. Puhujaksi oli kutsuttu Lappajärveltä kotoisin oleva prikaatikenraali evp Mauri Koskela.

Perinnepäivän juhlassa puhui dosentti Lasse Laaksonen

29.09.2018 15.30
Lentosotakoulun Perinneyhdistyksen järjestämässä perinnepäiväkodin juhlassa esiintyi MPK Pohjanmaan soittokunta yhdessä Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajien kanssa. Juhlapuheen piti historiantutkija, dosentti Lasse Laaksonen Helsingin yliopistosta. Juhlassa palkittiin yhteistyötä tehneitä yhteisöjä ja henkilöitä.

Perinnepäivän juhlaa juhlitaan Ilmavoimat 100 -teemavuoden merkeissä

21.09.2018 18.25
Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n järjestää Ilmavoimat 100 -teemavuoden ja perinnepäivän juhlan lauantaina 29.9. 2018. Juhlapuheen pitää historiantutkija, dosentti Lasse Laaksonen Helsingin yliopistosta. Musiikista vastaa Seinäjoelle vastaperustettu MPK-Pohjanmaan soittokunta Arto Panulan johdolla sekä Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat Arto Riskun johdolla.

''Himmetä ei muistot koskaan saa!''

07.12.2017 23.00
Yhdistys vei muistoseppeleen Kauhavan Lentosotakoulun perinneaukiolle Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivänä.

Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.