Perinneyhdistys vaalimaan Lentosotakoulun ja sen edeltäjien sotilasilmailuperinteitä

Kauhavalle on 12.11.2012 perustettu Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Perustamiskirjan allekirjoitti 26 paikalle saapunutta henkilöä, jotka kokivat perinteen säilyttämisen Kauhavalla välttämättömäksi. Yhdistyksen 11-jäseniseen hallitukseen valittiin erilaisten Lentosotakoulua lähellä olevien tahojen, kuten maanpuolustusjärjestöjen, edustus.
Sääntöjensä mukaan yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on maanpuolustushengen ylläpitäminen, Ilmavoimien ja Lentosotakoulun perinteiden ja ilmailuhengen vaaliminen, Ilmasotakoulussa/Lentosotakoulussa palvelleiden ja palvelevien yhdyssiteenä toimiminen sekä yhteistoiminta muiden maanpuolustus- ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
Yhdistyksen kiireellisenä tehtävänä on selvittää yhdessä Lentosotakoulun, Lentosotakoulun Killan ja Kauhavan kaupungin kanssa, mihin Lentosotakoulun tiloissa tähän saakka sijainnut perinnemateriaali Kauhavalla sijoitetaan.
Vuonna 2014 päättyy 85 vuotta Kauhavalla kestänyt sotilaslentäjä- ja muu sotilaskoulutus. Lentosotakoulussa/Ilmasotakoulussa palvelleet sotilaat ja siviilit ovat vaikuttaneet monin eri tavoin kauhavalaiseen elämänmuotoon.
Meidän velvollisuutemme kauhavalaisina on huolehtia Lentosotakoulun historiallisen perinnön säilyttämisestä myös jälkipolville. Samalla vetoamme myös kaikkiin eteläpohjalaisiin, koska Lentosotakoulu on ollut tärkeä koko maakunnan identiteetille.
Tähän työhön tarvitsemme tukeasi.

''Himmetä ei muistot koskaan saa!''

07.12.2017 23.00
Yhdistys vei muistoseppeleen Kauhavan Lentosotakoulun perinneaukiolle Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivänä.

Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.

Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan

23.08.2017 22.30
Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintolassa 30.9.2017. Juhlapuheen saapuu pitämään eversti, fil.tri Veli Pernaa. Juhlassa paljastetaan lentoaseen puolesta menehtyneiden henkilökuvat.

Wanhan ajan lentopäivät heinäkuussa

10.07.2017 00.00
LSK business Park järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa Wanhan ajan lentopäivät 15.7.2017. Ensimmäiset lentopäivät Kauhavalla järjestettiin Kauhavalla 16.-17.7.1928. Tuolloin Ilmailukoulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä.

Perinneyhdistyksen vuosikokous 29.5.2017 Upseerikerholla

20.05.2017 23.00
Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n vuosikokous järjestetään maanantaina 29.5.2017 Upseerikerholla. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat.