Wanhan ajan lentopäivät heinäkuussa

10.07.2017 00.00
LSK business Park järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa Wanhan ajan lentopäivät 15.7.2017. Ensimmäiset lentopäivät Kauhavalla järjestettiin Kauhavalla 16.-17.7.1928. Tuolloin Ilmailukoulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä.
Yleisöä vuoden 1937 Lentopäivillä. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseo

Ensimmäiset koneet laskeutuvat Ontonnevalle

Ensimmäiset lentokoneet pistäytyivät Kauhavan keskeneräisellä kentällä jo 14.7.1927. Silloin kaksi Utista startannutta Martinsyde-hävittäjää, jotka antoivat Lapuan maanpuolustusjuhlassa lentonäytöksen, laskeutui Ontonnevalle. Kylällä liikkunut huhu osoittautui todeksi, ja kaikki kynnelle kykenevät ryntäsivät koneita katsomaan. Lentäjiä vastaanottamassa ollut maanviljelijä Vihtori Niemi piti heille kentällä jopa tervetulopuheen.

Ensimmäiset lentopäivät

Ensimmäiset lentopäivät eli Etelä-Pohjanmaan Ilmapuolustusyhdistyksen ilmailupäivät järjestettiin Kauhavalla jo seuraavana kesänä eli 16.-17.7.1928, vaikka koulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä. Lentonäytöksessä Utin Maanlentoeskaaderin viisi Martinsyde-konetta esitti taitolentoa. Yleisöä oli peräti 20 000 henkeä.
Vasta vuoden kuluttua näistä ensimmäisistä lentopäivistä aamuyöllä 6.7.1929 saapui asemalle Ilmailukoulun muuttojuna. Siinä oli 32 vaunulastillista lentokoneita ja varusteita, ja matkustajina oli tietenkin huomattava määrä Ilmailukoulun kantahenkilökuntaa. Noin kahden viikon kuluttua eli 15.7.1929 starttasi kentältä ensimmäiselle koululennolleen Caudron 64, ja siitä lennosta katsotaan varsinaisen lentokoulutustoiminnan alkaneen.

Etelä-Pohjanmaan ilmailu- ja kaasupuolustuspäivät koko maakunnan juhla

24.-25.8.1929 Kauhavalla järjestettiin Etelä-Pohjanmaan ilmailu- ja kaasupuolustuspäivät eli runsaan kuukauden kuluttua muuttojunan saapumisesta. Toiset lentopäivät oli luonteeltaan koko maakunnan juhla. Järjestelyihin osallistuivat Ilmailukoulun lisäksi mm. seurakunta, nuorisoseura, Kauhavan lotat, Kauhavan mieskuoro, K.J.P:n torvisoittokunta, keskikoulu ja urheiluseura Kauhavan Wisa. Juhlamenojen ohjaajana toimi pastori Martti Rantanen.
Ohjelmassa oli mm. kaasusuojelu- ja lentokonepomminäyttely keskikoululla, kansanjuhla nuorisoseuran kentällä, urheilukilpailuja ja juhlajumalanpalvelus. Kohokohtana oli tietenkin ''huima'' lentonäytös, jossa esitettiin mm. laivuelentoa ja laskuvarjohyppyjä sekä aerobatiaa, kuten vääpeli Pohjanvirran selällään lentoa. Yleisölle oli tarjolla myös yksinkertainen huvilennätys sekä ''surmansilmukka''-huvilennätys. Juhlat päättyivät juhlailtamiin nuorisoseuratalolla ja ''suureen'' ilotulitukseen.

Presidentti Relander vieraili

Kolmansilla lentopäivillä v. 1930 koettiin suuri hetki, kun presidentti ja rouva Relander saapuivat korkea-arvoisten pääkaupunkilaisvieraiden kanssa lentopäivien yhteydessä pidettyyn koulun vihkiäisjuhlaan.
Teksti: Olli Nieminen.
Lentopäivistä kehittyi Lentäjien juhannusjuhlat. Kuva ensimmäisistä juhannusjuhlista vuodelta 1945. Kuva: Olli Niemisen arkistosta

''Himmetä ei muistot koskaan saa!''

07.12.2017 23.00
Yhdistys vei muistoseppeleen Kauhavan Lentosotakoulun perinneaukiolle Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivänä.

Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.

Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan

23.08.2017 22.30
Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintolassa 30.9.2017. Juhlapuheen saapuu pitämään eversti, fil.tri Veli Pernaa. Juhlassa paljastetaan lentoaseen puolesta menehtyneiden henkilökuvat.

Wanhan ajan lentopäivät heinäkuussa

10.07.2017 00.00

Perinneyhdistyksen vuosikokous 29.5.2017 Upseerikerholla

20.05.2017 23.00
Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n vuosikokous järjestetään maanantaina 29.5.2017 Upseerikerholla. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat.