Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.

Kauhavalla lento-onnettomuuksissa surmansa saaneiden muisto elää

Lauantaina 30.9.2017 pidetyssä Kauhavan Lentosotakoulun perinnepäivän juhlassa paljastettiin henkilökuvat lentäjistä, jotka ovat saaneet surmansa lento-onnettomuudessa palvellessaan Kauhavan Lentosotakoulussa vuosina 1929-2013. Monet omaisista tulivat kunnioittamaan läheisensä muistoa ja seuraamaan kuvien paljastusseremoniaa.
Marmoritaulussa on kaikkien 61 henkilön nimet. Kaikki mahdolliset kuva-arkistot oli läpikäymällä vanhimpia kuvia jäi puuttumaan alun toista kymmentä.
Paljastusseremoniaan liittyvän seppelepartion saatesanat lausui Ilmavoimien kenttärovasti Kari Mannermaa. Seppeleen kantajana toimi Kauhavan Reserviläisten puheenjohtaja, reservin vääpeli Antti Isosalo. Airuina toimivat Jussi Seppälä ja Miro Keski-Jaskari. Molempien airueiden isä tai isoisä ovat kunniakuvastossa.
-Tuossa hetkessä konkretisoituivat koskettavasti Sillanpään marssilaulun sanat Kumpujen kätköstä mullasta maan, isät katsovat poikiaan, Olli Nieminen toteaa.
seppelepartion saatesanat lausui Ilmavoimien kenttärovasti Kari Mannermaa. Kuva: Jarmo Vainionpää.
Jussi Seppälä (vas.), reservin vääpeli Antti Isosalo ja Miro Keski-Jaskari veivät juhlasta seppeleen perinneaukion Pro Patria et Traditione muistomerkille. Kuva: Jarmo Vainionpää.
Juhlapuheen piti eversti, filosofian tohtori Veli Pernaa, joka on syntyjään kauhavalainen ja toiminut Ilmasotakoulun johtajana vuosina 1974–78.
Juhlapuheen piti eversti Veli Pernaa. Taustalla marmoritaulu, jota siihen nyt liitetty kunniakuvasto täydentää hienolla tavalla. Kuva: Jarmo Vainionpää.
Juhlan päätteksi luovutettiin Pro Patria et Traditione plaketit evl Veli-Matti Heinijoelle ja ev Veli Pernaalle. Kuva: Jarmo Vainionpää.

Historian dokumentointia

Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys on kunniakuvaston kootessaan jatkanut edelleen Kauhavan Lentosotakoulun 85-vuotisen historian dokumentoimista. Aluksi hankittiin entisen varuskunnan ruokala-ravintolan seinälle marmoritaulu Tikkakoskelle siirretyn tilalle, ja viime vuoden maaliskuussa avattiin 113 valokuvaa sisältävä pysyvä valokuvanäyttely entisellä upseerikerholla.

''Himmetä ei muistot koskaan saa!''

07.12.2017 23.00
Yhdistys vei muistoseppeleen Kauhavan Lentosotakoulun perinneaukiolle Suomen 100-vuotisitsenäisyyspäivänä.

Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00

Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan

23.08.2017 22.30
Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintolassa 30.9.2017. Juhlapuheen saapuu pitämään eversti, fil.tri Veli Pernaa. Juhlassa paljastetaan lentoaseen puolesta menehtyneiden henkilökuvat.

Wanhan ajan lentopäivät heinäkuussa

10.07.2017 00.00
LSK business Park järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa Wanhan ajan lentopäivät 15.7.2017. Ensimmäiset lentopäivät Kauhavalla järjestettiin Kauhavalla 16.-17.7.1928. Tuolloin Ilmailukoulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä.

Perinneyhdistyksen vuosikokous 29.5.2017 Upseerikerholla

20.05.2017 23.00
Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n vuosikokous järjestetään maanantaina 29.5.2017 Upseerikerholla. Kokouksessa käsitellään sääntöjen määräämät asiat.