Perinneyhdistyksen valokuvanäyttely avattiin juhlallisesti

13.05.2017 22.00
Lauantaina 11.3.2017 vietettiin upseerikerholla Olli ja Timo Niemisen kokoaman valokuvanäyttelyn avajaisjuhlaa. Lentosotakoulun historiasta kertovassa ainutlaatuisessa näyttelyssä on kaikkiaan 113 kuvaa. Arvokkaassa isänmaallisessa tilaisuudessa oli mukana salintäyteinen yleisö. Juhlapuheen piti ev Ari Jussila, tervehdyksen toivat Ilmavoimamuseon johtaja evl Kai Mecklin ja kaupunginjohtaja Markku Lumio.
Museonjohtaja Mecklin kiitti näyttelyn oivallusta valita kuvat tarinapohjaisesti. Lentokonetyyppien rytmittämät ajanjaksot etenevät kronologisesti, mutta lisäksi koettavaksemme annetaan Lentosotakoulun yhteisöllisen elämän ainutlaatuisuus. Näin näyttelytilan kuvaseinille syntyy myös ihmisten kohtaloista kertova draaman kaari, joka sisältää paitsi sankaritarinoita myös raskaita kokemuksia, sillä väistämättä lento-onnettomuudetkin ovat koko Lentosotakoulun historian ajan olleet osa koulun elämää.
Ari Jussilan juhlapuheeseen, joka keskittyi Lentosotakoulun historian vaiheisiin, johdatti puheenjohtaja Olli Niemisen koostama, Sibeliuksen Finlandiaan sovittama slide-esitys. Melodraaman Kauhavalla lentäjäkasteensa saaneesta sotalentäjästä esittivät Irma Nieminen ja Mariam Sandhu, säestäjänään Selim Rentola. Ohjelman musiikista vastasi puhallinryhmä Paavo Mularin johdolla.
Markku Lumio kiitti Perinneyhdistystä vapaaehtoisesta ja innokkaasta perinnetyöstä ja totesi, että valokuvanäyttely tullaan liittämään olennaiseksi osaksi myös kaupungin matkailustrategiaa.
Yhdistyksen 1. varapuheenjohtaja Martti Rajaniemi luovutti Pro Patria et Traditione -plaketit ilmailuhistorian harrastajalle DI Timo Niemiselle, museonjohtaja Kai Mecklinille, kapt evp Hannu Lehtiselle ja rouva Pirkko Tapanaiselle.

Tiedotteet

Ensimmäinen
Edellinen
12345678910SeuraavaViimeinen
Ensimmäinen
Edellinen
12345678910SeuraavaViimeinen

Tiedotteet

Lentosotakoulun Perinneyhdistys julkaisee tiedotteita toimintaansa, Ilmavoimiin ja ajankohtaisiin maanpuolustusasioihin liittyen.