Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Artikkelia on päivitetty 28.12.2017 8.15
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.

Kauhavalla lento-onnettomuuksissa surmansa saaneiden muisto elää

Lauantaina 30.9.2017 pidetyssä Kauhavan Lentosotakoulun perinnepäivän juhlassa paljastettiin henkilökuvat lentäjistä, jotka ovat saaneet surmansa lento-onnettomuudessa palvellessaan Kauhavan Lentosotakoulussa vuosina 1929-2013. Monet omaisista tulivat kunnioittamaan läheisensä muistoa ja seuraamaan kuvien paljastusseremoniaa.
Marmoritaulussa on kaikkien 61 henkilön nimet. Kaikki mahdolliset kuva-arkistot oli läpikäymällä vanhimpia kuvia jäi puuttumaan alun toista kymmentä.
Paljastusseremoniaan liittyvän seppelepartion saatesanat lausui Ilmavoimien kenttärovasti Kari Mannermaa. Seppeleen kantajana toimi Kauhavan Reserviläisten puheenjohtaja, reservin vääpeli Antti Isosalo. Airuina toimivat Jussi Seppälä ja Miro Keski-Jaskari. Molempien airueiden isä tai isoisä ovat kunniakuvastossa.
-Tuossa hetkessä konkretisoituivat koskettavasti Sillanpään marssilaulun sanat Kumpujen kätköstä mullasta maan, isät katsovat poikiaan, Olli Nieminen toteaa.
Juhlapuheen piti eversti, filosofian tohtori Veli Pernaa, joka on syntyjään kauhavalainen ja toiminut Ilmasotakoulun johtajana vuosina 1974–78.

Historian dokumentointia

Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys on kunniakuvaston kootessaan jatkanut edelleen Kauhavan Lentosotakoulun 85-vuotisen historian dokumentoimista. Aluksi hankittiin entisen varuskunnan ruokala-ravintolan seinälle marmoritaulu Tikkakoskelle siirretyn tilalle, ja viime vuoden maaliskuussa avattiin 113 valokuvaa sisältävä pysyvä valokuvanäyttely entisellä upseerikerholla.

Tiedotteet

Ensimmäinen
Edellinen
12345678910SeuraavaViimeinen
Ensimmäinen
Edellinen
12345678910SeuraavaViimeinen

Tiedotteet

Lentosotakoulun Perinneyhdistys julkaisee tiedotteita toimintaansa, Ilmavoimiin ja ajankohtaisiin maanpuolustusasioihin liittyen.