Lentäjän tie -konsertti toukokuussa

09.02.2014 08.00
Lentosotakoulun Perinneyhdistys järjestää Lentosotakoulun ykköshallissa 17.5.2014 Lentäjän tie -konsertin. Konsertin musiikista vastaa Kauhava Big Band. Solisteiksi ovat lupautuneet mm. Susanna Erkinheimo ja tenori Simo Korkia-Aho. Tilaisuuden juhlapuheen pitää Ilmavoimien komentajana vuosina 2005-2008 toiminut kenraaliluutnantti Heikki Lyytinen.

Draamakonsertti kertoo Risto Kuusavan tarinan

Kauhava Big Bandin toteuttama Lentäjän tie -konsertti on juonnettu kokonaisuus, joka kertoo sotalentäjä Risto Kuusavan tarinan. Luutnatti Kuusavasta kertovan tarinan (Matti Hämäläinen, Risto Kuusava, Meren ja taivaan runoilija) ja musiikkiesitykset sitoo yhteen kokoelma valikoituja päiväkirjamerkintöjä ja kirjeitä.
Tarinan päähenkilö, luutnantti Risto Kuusava oli ohjesääntöjä tinkimättä noudattava lentoupseeri. Toisaalta hän oli myös herkkä runoilija, joka kirjoitti satoja päiväkirjan sivuja ja henkeviä kirjeitä. Näihin kirjeisiin sisältyy kokemuksia myös lentoupseerikurssilta Kauhavalta.
Konsertissa kuullaan mm. sota-ajan suosittua iskelmä- ja elokuvamusiikkia, jollaista Peter von Bagh on osuvasti nimittänyt koko kansakunnan salaiseksi muistiksi.
Konsertin musiikista vastaa Jukka Lummen Kauhava Big Band. Solisteiksi ovat lupautuneet tenori Simo Korkia-Aho Kokkolasta, Susanna Erkinheimo Laihialta sekä Helena Visti, Vuokko Sulkakoski ja Eija Korpi Kauhavalta.
Tilaisuuden juhlapuheen pitää Ilmavoimien komentajana vuosina 2005-2008 toiminut kenraaliluutnantti Heikki Lyytinen. Tilaisuuden päätössanat lausuu Lentosotakoulun johtaja eversti Jukka Ahlberg.

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.