Puheenjohtajan tervehdys

Arvoisa lukija,
Aluksi haluan kertoa taustaa yhdistyksemme perustamiselle. 12.11.2012 kokoontui Kauhavan lentosotakoulun aliupseerikerholle 26 henkilöä, joita yhdisti suuri huoli siitä, mitä tapahtuu Lentosotakoulun lähdön jälkeen. Senaatti-Kiinteistöt oli ilmoittanut laittavansa myyntiin julkisilla lehti-ilmoituksilla koko Kauhavan Lentosotakoulun infran.
Osoittautui, ettei muilla tahoilla ollut suunnitelmaa Lentosotakoulun perinteen säilyttämiseksi Kauhavalla. Vuosina 2013-2014 näytti yhä todennäköisemmältä, että kaikki Lentosotakoulun historiaan liittyvät, suurta yleisöä aktivoivat perinne- ym. tapahtumat siirtyvät varuskunnan mukana Tikkakoskelle. Suunnitelmia Lentosotakoulun Kilta ry:n ylläpitämän perinnehuoneen kohtalostakaan ei ollut. Lentokonepuiston kehittäminen sai tuulta alleen vuonna 2014 Hawk-patsaan myötä ja lisävitriinihanke lähti alkuun vuonna 2015, kun Ilmavoimien ylilääkäri, lääkintäeversti Juhani Aho myönsi mittavan rahalahjoituksen, jonka pohjalta Kilta ry toteutti hankkeen ja näin aktivoitui jatkamaan toimintaansa Kauhavalla.
Perinneyhdistyksemme oli perustettu jo vuonna 2012, koska silloin näytti siltä, että Kauhavalle ei jää mitään aktiivista toimintaa Lentosotakoulun perinteiden vaalimiseksi, vaan kaikki siirtyisi Tikkakoskelle. Jäisimme vain sivustaseuraajiksi. Teimme yhteistyöehdotuksen Kilta ry:lle, että hankkisimme upseerikerhon Lentosotakoulun perinnetaloksi. Saimme kieltävän vastauksen. Tämän jälkeen laadimme upseerikerhon ylläpidosta aiesopimuksen Kauhavan kaupungille ja LSK Business Park Oy:lle. Molemmat tahot hyväksyivät sopimusehdotuksemme, ja näin saimme upseerikerhon perinnekäyttöömme.
Heti ensimmäisenä keväänä vastaperustettuun yhdistykseemme liittyi 294 jäsentä. Henki oli korkealla. Me todella tunsimme, että olimme pelastamassa ja palauttamassa korpikenttä- statuksen saanutta Kauhavan Lentosotakoulua, sen merkitystä ja historiaa.
On arvokasta, että Kilta ry hankki muistomerkit keskeisistä täällä lentäneistä koneista. Me haluamme järjestää alueen maanpuolustushengen vaalimiseksi Lentosotakoulun historiaan liittyvää muutakin toimintaa: Olemme huolehtineet siitä, että Lentosotakoulun perinnepäivän (1. lokakuuta) vuotuiset isänmaalliset juhlat ovat varuskunnan lähdönkin jälkeen keskeytyksettä jatkuneet. Heti vuonna 2014 järjestimme ykköshalliin Lentosotakoulun jäähyväiskonsertin "Lentäjän tie"; kuulijoita oli yli 600. Suojelun kohteena olevalle Perinneaukiolle hankimme muistomerkin Lentosotakoulussa 1929–2014 palvelleiden muistoksi ja kunniaksi. Lentosotakoulun auditorion puhujakorokkeelle hankimme Pro Patria et Traditione -reliefin (’isänmaan ja perinteen puolesta’). Perustimme upseerikerholle Lentosotakoulun historiasta kertovan valokuvanäyttelyn. Hankimme uudet marmoritaulut, joihin on kaiverrettu jokaisen Kauhavalla lento-onnettomuudessa vuosina 1929–2013 surmansa saaneen nimi, ja perinnepäivän juhlassamme vuonna 2017 paljastimme surmansa saaneiden henkilökuvat. Lisäksi järjestimme uhrien muistoksi kirkkokonsertin Missä olit Taivaanisä.
Siirrämme perinnettä myös uusille sukupolville. Kutsumme vuosittain Kauhavan yläkoulun kotiseutupäivänä kaikki 7. luokan oppilaat tutustumaan upseerikerholle Lentosotakoulun historiaan ja valokuvanäyttelyyn. Kun me sodan käyneiden isien pojatkin jäämme sivuun, kosketuspinta Kauhavan lentosotakoulun historiaan entisestään ohenee. Jonkun on kerrottava näille nuorille uskottavasti se, mitä pienen kansamme miesten on aina ymmärrettävä, että jokin asia on suurempi kuin he itse. Marmoritauluun hakatut nimet osoittavat, että itsenäisyytemme hinta on ollut korkea. Nimen takana oli joskus nuori elävä ihminen. Me olemme niitä kertojia.
Olli Nieminen
puheenjohtaja
Olli Nieminen.
Olli Nieminen on suorittanut varusmiespalveluksensa Pohjanmaan Ilmatorjuntapatteristossa Kokkolassa (1966-1967) ja Reserviupseerikoulussa Haminassa kurssilla 124 (7.4.1967-14.7.1967). Reservin yliluutnantiksi hänet on ylennetty vuonna 1989. Ammattiuransa hän on tehnyt Kauhavan lukion lehtorina ja apulaisrehtorina vuosina 1971-2014. Lentosotakoulun perinneyhdistyksen puheenjohtajana Nieminen on toiminut vuodesta 2012 alkaen (edelleen). Niemiselle on myönnetty ansioistaan mm. Suomen Valkoisen Ruusun ansioristi (2008), Ilmavoimien kiltaliiton kiltamitali (2011), Vapaussodan Perinneliiton sininen risti (2014) sekä Suomen Leijonan ritarimerkki (2016).

Hallitus

Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus, johon kuuluu vuosikokouksessa valitut puheenjohtaja ja 5-10 muuta varsinaista jäsentä. Hallituksen varsinaisille jäsenille valitaan henkilökohtaiset varajäsenet.

KAUHAVAN LENTOSOTAKOULUN PERINNEYHDISTYS RY
c/o Olli Nieminen
Mekaanikonsola 2
62200 Kauhava