Lentosotakoulun perinnepäivää juhlittiin Kauhavalla

03.10.2015 22.00
Lentosotakoulun Perinneyhdistys järjesti Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintola Haukassa. Juhlassa kuultiin mm. Pohjanmaan Maanpuolustussoittokuntaa kapteeni Sami Salmivuoren johdolla. Tilaisuudessa sai kantaesityksensä Kauhavan toimiupseerikerhon marssi. Puhujina olivat mm. entinen Ilmavoimien komentaja Rauno Meriö ja entinen Ilmasotakoulun johtaja Hannes Bjuström.
Suomen lippu saapui sotilaallisin menoin juhlanäyttämölle Lentosotakoulun kunniamarssin soidessa.
Tilaisuus alkoi juhlallisesti Suomen lipun saapumisella. Lipun kantajana toimi Juha Paukku ja lippuvartijoina Pekka Rantavuori (vas.) ja Matti Passiniemi. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
- Arvoisat Kauhavan Lentosotakoulun kutsuvieraat ja ystävät. Näin Lentosotakoulun Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Olli Nieminen avasi Lentosotakoulun Perinnepäivän juhlatilaisuuden.
Puheenjohtaja Nieminen kävi tervetulosanoissaan läpi Lentosotakoulun merkitystä Ilmavoimiemme historiassa:
- Kauhavan Lentosotakoulu oli Suomen sotilasilmailun kehto koko historiansa ajan eli noin 85 vuotta. Suurin osa vapaan Suomen ammattilentäjistä on jossakin uransa vaiheessa saanut koulutusta täällä Kauhavan taivaalla. Suomen itsenäisyystaistelun lentäjät olivat kaikki Kauhavalla peruskoulutuksensa ja lentäjänkasteensa saaneita.
- Kun senaatti alkoi laittaa kiinteistöjä myyntiin, eikä kukaan tehnyt yhtään mitään, niin tämän tuskan lieventämiseksi Kauhavalle perustettiin 12.11.2012 Perinneyhdistys, johon on tähän mennessä liittynyt yli 350 jäsentä. Perinnetoiminnan tarkoituksena on aiemmin tehdyn työn arvostaminen ja uusien sukupolvien pitäminen tietoisena Lentosotakoulun merkityksestä ja arvosta paikkakunnallemme ja koko läntiselle Suomelle.
- Erityisesti haluamme arvostustamme osoittaa sotiemme veteraaneille ja kaikille Lentosotakoulussa toimineille. Heidän ansiostaan Suomen lippu liehuu yhä vapaana täällä Kauhavan Perinneaukiollakin. Nämä juhlat ja juhlaan sisältyvät kunnianosoitukset ovatkin tärkeä osa perinnetyötä, joka tähtää mm. alueemme vahvan maanpuolustushengen jatkumiseen.
- Arvoisa yleisö, olette kaikki sydämellisesti tervetulleita tähän Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:n järjestämään ensimmäiseen perinnejuhlaan.
Tervetulosanat lausui puheenjohtaja Olli Nieminen. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Tervehdyssanojen jälkeen tilaisuudesta lähetettiin seppelpartio Kauhavalla lento-onnettomuuksissa surmansa saaneiden muistomerkille. Seppeleen kantajana toimi Kauhavan Reserviläisten puheenjohtaja, reservin vääpeli Antti Isosalo. Airuina olivat Lentosotakoulun johtajana vuosina 2003-2006 toiminut eversti evp Kari Janhunen ja Lentosotakoululla 45 vuotta sotilaskotisisarena toiminut Pirkko Luhanen. Saatesanat lausui rovasti Seppo Ruotsala.
Tilaisuuden aluksi kunnioitettiin lentoaseen puolesta kaatuneiden muistoa. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Juhlapuheen oli saapunut pitämään Lentosotakoulun johtajana vuosina 1995-1998 toiminut eversti evp Hannes Bjurström. Eversti Bjurström peräänkuulutti puheessaan uskottavaa puolustusta:
- Ei riitä, että itse uskomme puolustyskykyymme. uskottavuus on pystyttävä osoittamaan naapureille. Tämä uskottavuus edellyttää, että mitä tahansa asejärjestelmiä sitten hankimmekin niiden on kaikkien oltava vähintään yhtä tehokkaita kuin naapureilla.
- Voimavaramme ovat kuitekin melko pienet ja pitempiaikaisen kriisin tai sodan kestokykymme on rajallinen. Uusien asejärjestelmien hankinnassa on myös tärkeätä pitää mielessä huoltovarmuus. Meillä ei ole mahdollisuutta hankkia kaikkia varaosia ja ampumatarvikkeita sodan ajan tarpeisiin. Tämä edellyttää toimitusten varmistamista myös mahdollisessa kriisi- ja sotatilanteessa.
Bjurströmin mukaan tämä johtaa kysymykseen siitä, toisiko liittoutuminen kuitenkin lopullisen takuun turvallisuudellemme.
Juhlapuheessaan eversti evp Hannes Bjurström otti kantaa maailman nykytilaan. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Entinen laivueen komentaja everstiluutnatti evp Veli-Matti Heinijoki kertoi puheessaan hauskoja ja koskettaviakin poimintoja omasta ja perheensä sopeutumisesta Kauhavalle:
- Helmikuussa 1979 perheemme pakattiin Porissa muuttoautoon suuntana Kauhava kaukana Pohjanmaalla. Kyyneleet silmissä jätimme kodin ja ystävät. Elämä maalaisina ei tuntunut houkuttavalta. Happy landings eli onnelliset maalaiset oli silloin huono vitsi. Muuttoauton kuski kertoi kuitenkin aiemminkin ajaneensa pakolaisia samaan suuntaan. Se hieman lohdutti.
- Elämä ja kotoutuminen Kauhavalle lähtivät kuitenkin käyntiin. Teimme heti päätöksen sulautumisesta paikalliseen väestöön, kieleen ja kulttuuriin. Se tuntui viisaammalta kuin jääminen ”pakolaiskeskuksen” aidan sisälle jurnuttamaan. Elämä on sellaista, miksi ihminen sen itse tekee. Näin ajatellen Kauhava muodostui meidän perheelle pitkäaikaiseksi ja rakkaaksi kodiksi.
Hän antoi myös kiitosta Lentosotakoulun perinneyhdistykselle:
- Kiitos perinneyhdistykselle, että pidätte huolta meille Ilma- ja Lentosotakoululaisille tärkeistä asioista, ja että saamme kokoontua yhteen muistelemaan. Hyvää syksyä kaikille niin sotakoululaisille kuin kauhavalaisillekin. Teillä kaikilla on varmaan oma tarina rakkaasta koulustamme.
Everstiluutnatti evp Veli-Matti Heinijoki hauskuutti yleisöä kertomalla omasta ja perheensä sopeutumisesta Kauhavalle ja Lentosotakouluun. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Kenraaliluutnatti evp Rauno Meriö toi juhlaan tervehdyksensä muistellen omaa palvelusaikaansa Kauhavalla. Meriö toimi Ilmavoimien komentajana vuosina 1975-1987. Kauhavalla hän palveli kahteen otteeseen, palvellen ensin vuosina 1959-60 lennonopettajana ja myöhemmin Ilmasotakoulun johtajana vuosina 1972-1973.
Kenraaliluutnatti evp Rauno Meriö toi juhlaan tervehdyksensä muistellen omaa palvelusaikaansa Kauhavalla. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Tilaisuuden päätössanat lausui everstiluutnantti evp Martti Rajaniemi.
Päätössanat lausui everstiluutnantti evp Martti Rajaniemi. Kuva: Lentosotakoulun Perinneyhdistys.
Juhlan yhtenä kohokohtana kuultiin kantaesityksenä Lentosotakoulun Alipäällystökerhon kuoroa vuosina 1965-1971 johtanut director musices Selim Rentolan säveltämä Kauhavan toimiupseerikerhon marssi, jonka tulkitsi tenori Erkki Korkiatupa. Lentosotakoulun Alipäällystökerho tilasi aikoinaan Pohjanmaan Tykistörykmentissä palvelleelta vääpeli Heikki Väisäseltä. Trumpettiostinaaton soitti Antero Klemola.
Juhlan ylevästä musiikista vastasi Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta, jota johti kapteeni Sami Salmivuori. Kauhava-laulu, jonka esitti seurakunnan kuoro kanttori Silvia Kaljurandan johtamana sekä soittokunnan ja kuoron yhteisesitys Suomalainen rukous huipensivat koskettavasti juhlan tunnelman. Vaasan marssin jälkeen lippu poistui.
Kahvitarjoilusta vastasi Kauhavan Sotilaskotiyhdistys.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.

Perinnepäivän juhlan keskiössä lento-onnettomuuksien vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen

02.09.2019 22.30
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään lauantaina 5.10.2019 Lentosotakoulun perinteistä rikkaassa ympäristössä, entisessä varuskunnan ruokalassa. Juhlan keskiössä ovat Kauhavalla tapahtuneet lento-onnettomuudet ja niiden vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen. Kyseisestä teemasta ovat lupautuneet puhumaan monia vuosia laivueenkomentajana Kauhavalla toiminut evl Veli-Matti Heinijoki ja useiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja evl Juhani Hipeli. Juhlallisesta musiikista vastaavat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.