Perinnepäivän juhlassa puhui kenraaliluutnantti Heikki Nikunen

01.10.2016 20.00
Lentosotakoulun Perinneyhdistys järjesti Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan Kauhavalla Varuskuntaravintola Haukassa. Juhlassa kuultiin Mariam Sandhun lauluesitys, säestäjänään director musices Selim Rentola. Juhlassa esiintyi myös Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta. Juhlapuheen oli saapunut pitämään kenraaliluutnantti Heikki Nikunen. Tilaisuuden aluksi kunnioitettiin lentoaseen puolesta kaatuneiden muistoa.
Puheenjohtaja Olli Nieminen, vas., ja 1. varapuheenjohtaja Martti Rajanemi ottivat vieraita vastaan. Kuva: Foto-Neiti
Tilaisuus alkoi vastaanottamalla Suomen lippu. Lippuvartiossa toimivat kapteeni Jarmo Kujanpää, luutnantti Juha Paukku ja kapteeni Jorma Risku. Kuva: Foto-Neiti
Juhlapuheen piti kenraaliluutnantti Heikki Nikunen. Kuva: Foto-Neiti
Ilmavoimien kiltaliiton tervehdyksen juhlaan toi eversti Juha Suonperä. Kuva: Foto-Neiti
Pro Patria Et Traditione -plaketilla palkittiin Selim Rentola, Seppo Takamaa ja Heikki Nikunen. Kuva: Foto-Neiti
Juhlassa kuultiin Kauhavan Veteraanikuoroa Esko Kivimäen Johdolla. Säestyksestä vastasi Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta. Kuva: Foto-Neiti

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.