Perinneyhdistyksen valokuvanäyttely avattiin juhlallisesti

13.05.2017 22.00
Lauantaina 11.3.2017 vietettiin upseerikerholla Olli ja Timo Niemisen kokoaman valokuvanäyttelyn avajaisjuhlaa. Lentosotakoulun historiasta kertovassa ainutlaatuisessa näyttelyssä on kaikkiaan 113 kuvaa. Arvokkaassa isänmaallisessa tilaisuudessa oli mukana salintäyteinen yleisö. Juhlapuheen piti ev Ari Jussila, tervehdyksen toivat Ilmavoimamuseon johtaja evl Kai Mecklin ja kaupunginjohtaja Markku Lumio.
Museonjohtaja Mecklin kiitti näyttelyn oivallusta valita kuvat tarinapohjaisesti. Lentokonetyyppien rytmittämät ajanjaksot etenevät kronologisesti, mutta lisäksi koettavaksemme annetaan Lentosotakoulun yhteisöllisen elämän ainutlaatuisuus. Näin näyttelytilan kuvaseinille syntyy myös ihmisten kohtaloista kertova draaman kaari, joka sisältää paitsi sankaritarinoita myös raskaita kokemuksia, sillä väistämättä lento-onnettomuudetkin ovat koko Lentosotakoulun historian ajan olleet osa koulun elämää.
Ari Jussilan juhlapuheeseen, joka keskittyi Lentosotakoulun historian vaiheisiin, johdatti puheenjohtaja Olli Niemisen koostama, Sibeliuksen Finlandiaan sovittama slide-esitys. Melodraaman Kauhavalla lentäjäkasteensa saaneesta sotalentäjästä esittivät Irma Nieminen ja Mariam Sandhu, säestäjänään Selim Rentola. Ohjelman musiikista vastasi puhallinryhmä Paavo Mularin johdolla.
Markku Lumio kiitti Perinneyhdistystä vapaaehtoisesta ja innokkaasta perinnetyöstä ja totesi, että valokuvanäyttely tullaan liittämään olennaiseksi osaksi myös kaupungin matkailustrategiaa.
Yhdistyksen 1. varapuheenjohtaja Martti Rajaniemi luovutti Pro Patria et Traditione -plaketit ilmailuhistorian harrastajalle DI Timo Niemiselle, museonjohtaja Kai Mecklinille, kapt evp Hannu Lehtiselle ja rouva Pirkko Tapanaiselle.
Runsas yleisö täytti uudistetun upseerikerhon salin. Kuva: Jarmo Vainionpää
Yleiskuva näyttelyhuoneesta, jonka keskellä on Reino Lehden arvokas pienoismallikokoelma. Kuva: Jarmo Vainionpää

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.