Wanhan ajan lentopäivät heinäkuussa

10.07.2017 00.00
LSK business Park järjestää yhteistyökumppaneidensa kanssa Wanhan ajan lentopäivät 15.7.2017. Ensimmäiset lentopäivät Kauhavalla järjestettiin Kauhavalla 16.-17.7.1928. Tuolloin Ilmailukoulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä.
Yleisöä vuoden 1937 Lentopäivillä. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseo

Ensimmäiset koneet laskeutuvat Ontonnevalle

Ensimmäiset lentokoneet pistäytyivät Kauhavan keskeneräisellä kentällä jo 14.7.1927. Silloin kaksi Utista startannutta Martinsyde-hävittäjää, jotka antoivat Lapuan maanpuolustusjuhlassa lentonäytöksen, laskeutui Ontonnevalle. Kylällä liikkunut huhu osoittautui todeksi, ja kaikki kynnelle kykenevät ryntäsivät koneita katsomaan. Lentäjiä vastaanottamassa ollut maanviljelijä Vihtori Niemi piti heille kentällä jopa tervetulopuheen.

Ensimmäiset lentopäivät

Ensimmäiset lentopäivät eli Etelä-Pohjanmaan Ilmapuolustusyhdistyksen ilmailupäivät järjestettiin Kauhavalla jo seuraavana kesänä eli 16.-17.7.1928, vaikka koulun ensimmäiset rakennukset olivat vasta alkutekijöissä. Lentonäytöksessä Utin Maanlentoeskaaderin viisi Martinsyde-konetta esitti taitolentoa. Yleisöä oli peräti 20 000 henkeä.
Vasta vuoden kuluttua näistä ensimmäisistä lentopäivistä aamuyöllä 6.7.1929 saapui asemalle Ilmailukoulun muuttojuna. Siinä oli 32 vaunulastillista lentokoneita ja varusteita, ja matkustajina oli tietenkin huomattava määrä Ilmailukoulun kantahenkilökuntaa. Noin kahden viikon kuluttua eli 15.7.1929 starttasi kentältä ensimmäiselle koululennolleen Caudron 64, ja siitä lennosta katsotaan varsinaisen lentokoulutustoiminnan alkaneen.

Etelä-Pohjanmaan ilmailu- ja kaasupuolustuspäivät koko maakunnan juhla

24.-25.8.1929 Kauhavalla järjestettiin Etelä-Pohjanmaan ilmailu- ja kaasupuolustuspäivät eli runsaan kuukauden kuluttua muuttojunan saapumisesta. Toiset lentopäivät oli luonteeltaan koko maakunnan juhla. Järjestelyihin osallistuivat Ilmailukoulun lisäksi mm. seurakunta, nuorisoseura, Kauhavan lotat, Kauhavan mieskuoro, K.J.P:n torvisoittokunta, keskikoulu ja urheiluseura Kauhavan Wisa. Juhlamenojen ohjaajana toimi pastori Martti Rantanen.
Ohjelmassa oli mm. kaasusuojelu- ja lentokonepomminäyttely keskikoululla, kansanjuhla nuorisoseuran kentällä, urheilukilpailuja ja juhlajumalanpalvelus. Kohokohtana oli tietenkin ''huima'' lentonäytös, jossa esitettiin mm. laivuelentoa ja laskuvarjohyppyjä sekä aerobatiaa, kuten vääpeli Pohjanvirran selällään lentoa. Yleisölle oli tarjolla myös yksinkertainen huvilennätys sekä ''surmansilmukka''-huvilennätys. Juhlat päättyivät juhlailtamiin nuorisoseuratalolla ja ''suureen'' ilotulitukseen.

Presidentti Relander vieraili

Kolmansilla lentopäivillä v. 1930 koettiin suuri hetki, kun presidentti ja rouva Relander saapuivat korkea-arvoisten pääkaupunkilaisvieraiden kanssa lentopäivien yhteydessä pidettyyn koulun vihkiäisjuhlaan.
Teksti: Olli Nieminen.
Lentopäivistä kehittyi Lentäjien juhannusjuhlat. Kuva ensimmäisistä juhannusjuhlista vuodelta 1945. Kuva: Olli Niemisen arkistosta

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.