Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat paljastettiin Perinnepäivän juhlassa

01.10.2017 00.00
Järjestyksessään kolmannesta Perinnepäivän juhlasta muodostui koskettava tilaisuus. Juhlassa paljastettiin Lentoaseen puolesta kaatuneiden kuvat ja juhlan puhujat muistelivat heille erityisesti mieleen jääneitä henkilöitä. Juhlapuhujista Jukka Nieminen ja Veli-Matti Heinijoki kevensivät tunnelmaa lennokkailla muisteloillaan.

Kauhavalla lento-onnettomuuksissa surmansa saaneiden muisto elää

Lauantaina 30.9.2017 pidetyssä Kauhavan Lentosotakoulun perinnepäivän juhlassa paljastettiin henkilökuvat lentäjistä, jotka ovat saaneet surmansa lento-onnettomuudessa palvellessaan Kauhavan Lentosotakoulussa vuosina 1929-2013. Monet omaisista tulivat kunnioittamaan läheisensä muistoa ja seuraamaan kuvien paljastusseremoniaa.
Marmoritaulussa on kaikkien 61 henkilön nimet. Kaikki mahdolliset kuva-arkistot oli läpikäymällä vanhimpia kuvia jäi puuttumaan alun toista kymmentä.
Paljastusseremoniaan liittyvän seppelepartion saatesanat lausui Ilmavoimien kenttärovasti Kari Mannermaa. Seppeleen kantajana toimi Kauhavan Reserviläisten puheenjohtaja, reservin vääpeli Antti Isosalo. Airuina toimivat Jussi Seppälä ja Miro Keski-Jaskari. Molempien airueiden isä tai isoisä ovat kunniakuvastossa.
-Tuossa hetkessä konkretisoituivat koskettavasti Sillanpään marssilaulun sanat Kumpujen kätköstä mullasta maan, isät katsovat poikiaan, Olli Nieminen toteaa.
seppelepartion saatesanat lausui Ilmavoimien kenttärovasti Kari Mannermaa. Kuva: Jarmo Vainionpää.
Jussi Seppälä (vas.), reservin vääpeli Antti Isosalo ja Miro Keski-Jaskari veivät juhlasta seppeleen perinneaukion Pro Patria et Traditione muistomerkille. Kuva: Jarmo Vainionpää.
Juhlapuheen piti eversti, filosofian tohtori Veli Pernaa, joka on syntyjään kauhavalainen ja toiminut Ilmasotakoulun johtajana vuosina 1974–78.
Juhlapuheen piti eversti Veli Pernaa. Taustalla marmoritaulu, jota siihen nyt liitetty kunniakuvasto täydentää hienolla tavalla. Kuva: Jarmo Vainionpää.
Juhlan päätteksi luovutettiin Pro Patria et Traditione plaketit evl Veli-Matti Heinijoelle ja ev Veli Pernaalle. Kuva: Jarmo Vainionpää.

Historian dokumentointia

Kauhavan Lentosotakoulun Perinneyhdistys on kunniakuvaston kootessaan jatkanut edelleen Kauhavan Lentosotakoulun 85-vuotisen historian dokumentoimista. Aluksi hankittiin entisen varuskunnan ruokala-ravintolan seinälle marmoritaulu Tikkakoskelle siirretyn tilalle, ja viime vuoden maaliskuussa avattiin 113 valokuvaa sisältävä pysyvä valokuvanäyttely entisellä upseerikerholla.

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.