Perinnepäivän juhlassa puhui dosentti Lasse Laaksonen

29.09.2018 15.30
Lentosotakoulun Perinneyhdistyksen järjestämässä perinnepäiväkodin juhlassa esiintyi MPK Pohjanmaan soittokunta yhdessä Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajien kanssa. Juhlapuheen piti historiantutkija, dosentti Lasse Laaksonen Helsingin yliopistosta. Juhlassa palkittiin yhteistyötä tehneitä yhteisöjä ja henkilöitä.

Perinnepäivän juhla alkoi Kajanuksen sotamarssilla

Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Olli Nieminen toivotti juhlavieraat tervetulleeksi järjestyksessään neljänteen perinnepäivän juhlaan.
- Aloitimme juhlamme varsin perinteiseen tapaan lipun sotilaallisella sisääntulolla ja Lentosotakoulun kunniamarssilla eli Robert Kajanuksen säveltämällä Sotamarssilla. Tänään marssi soi Kauhavalla paitsi Lentosotakoulumme myös Suomen ilmavoimat 100 -juhlavuoden kunniaksi, Nieminen sanoo.
Nieminen kertasi tervetulopuheessaan Lentosotakoulun lakkauttamisen aieettomia vaikutuksia.
- Alueemme viimeisen varuskunnan eli Lentosotakoulun lakkauttaminen oli sen vuoksi alueen kymmenille tuhansille henkisesti, eettisesti ja moraalisesti raskas isku. Se teki silloin selvän särön myös maanpuolustushenkeen.
- Me emme ole kuitenkaan antaneet perinnejuhlien jatkuvuuden katketa, koulun lakkauttamisesta huolimatta, sillä isämaalliset juhlat ovat merkittävä osa maanpuolustushengen ylläpitämisessä, Nieminen sanoo.

Tilaisuudessa esiintyi MPK Pohjanmaan soittokunta

Vuoden 2018 alussa MPK perusti kaksi uutta maanpuolustussoittokuntaa. Näistä MPK Pohjanmaan soittokunta, jonka peruskokoonpano on muodostettu Seinäjoen Rautatieläisten soittokunnan soittajista, esiintyi juhlassa.
MPK Pohjanmaan soittokunta, kapellimestarinaan Arto Panula.
Juhlasta lähetettiin Narvan marssin soidessa matkaan seppelpartio.
Seppeleen kantajana toimi Kauhavan Reserviläisten puheenjohtaja, reservin vääpeli Antti Isosalo. Airuina olivat Lentosotakoulun Perinneyhdistyksen 2. varapuheenjohtaja, everstiluutnantti Carl-Gustav Karling ja Kauhavan Sotilaskotiyhdistyksestä sotilaskotisisar Hanna Pihlajamäki.
Juhlassa palkittiin yhteistyötä tehneitä yhteisöjä ja henkilöitä.
Juhlassa palkittiin yhteistyötä tehneitä yhteisöjä ja henkilöitä. Kuvassa Kauhavan kaupunginjohtaja Markku Lumio, dosentti Lasse Laaksonen ja Pilven Veikot ry:n aiempi puheenjohtaja Markku Määttänen.
Tilaisuuden päätteeksi lippu poistui salista.
Lippuvartiossa Jorma Risku ja Jari Risikko. Lippua kantoi Juha Paukku.

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.