FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Muistomerkki kunnostettiin talkoovoimin

Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavien kaksi Fouga Magister -koneiden, FM‐21 ja FM‐82, huolto aloitettiin 2. kesäkuuta 2020 LSK Business Parkin 2-hallissa. Koneiden painoa kevennettiin aluksi yli 600 kg:lla poistamalla mm. ohjaamoista penkit ja mittarit. Siivet irrotettiin koneiden pesua, hiomista, vahausta ja kiillottamista varten.
FM-82 kunnostus valmistui juuri ennen Kauhava Air Show:ta ja sitä esiteltiin tapahtuman maanäyttelyssä. Kauhava Air Show´n yhteydessä 29. elokuuta 2020 allekirjoitettiin sopimus, jonka mukaan muistomerkki siirtyy LSK Business Park Oy:lle. Sopimus sinetöitiin juhlallisesti maanäyttelyssä olleen muistomerkin toisen koneen siivellä. Logistiikkalaitoksen puolesta sopimuksen allekirjoitti insinöörieverstiluutnantti Riku Lahtinen.
Viimeistä Suomessa valmistettua Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskonetta FM‐82 siirretään ulos lentokonehallista elokuussa 2020. Kuva: Perinneyhdistyksen kokoelmat.
FM-21:n kunnostus alkoi 15. syyskuuta siipien ja laskutelineiden irrottamisella ja rungon nostamisell huoltotelineelle. Tämän jälkeen aloitettiin työläs lakanpoisto siipien ja rungon alapinnoilta. Koneen siivet kiinnitettiin takaisin paikoilleen 14. lokakuuta sekä viimeisteltiin sähkökytkennät, maalaukset ja vahaukset. Hannu Roukala (GSE Artic OY) kävi kiinnittämässä kabiinin kuomujen kelmut, merkinnät, tunnukset ja oranssiraitateippaukset peräsimeen ja siipisäiliöihin. FM-21 nostettiin 15. lokakuuta kunnostettuna takaisin jalustalleen.
FM-21 nostettiin 15. lokakuuta kunnostettuna takaisin jalustalleen koulutuslentolaivueen tunnuksilla varustettuna. Kuva: Perinneyhdistyksen kokoelmat.

Fouga-muistomerkki edustaa sotilaslentokoulutuksen historiaa

Puolustusvoimien ja Museoviraston lausunnon mukaan perinneaukion Fouga-muistomerkki edustaa merkittävällä tavalla sotilaslentokoulutuksen ja kotimaisen ilmailuteollisuuden historiaa ja muodostaa varuskuntarakennusten kanssa historiallisen kokonaisuuden, jota on suojeltava.
- Tämä oli yhdistyksellemme melkoinen urakka, mutta teidän tuellanne me teimme sen, perinneyhdistyksen puheenjohtaja Olli Nieminen kiittää yhdistyksen toiminnan tukijoita, jäsenistöä ja vapaaehtoisia.
Projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta. Yle Pohjanmaa kävi tekemässä jutun kunnostusprojektista.
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta ovat ensimmäinen (FM‐21) ja viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistetuista Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskoneista.

Perinnepäivän juhla vietetään vuoden tauon jälkeen, ajankohta poikkeuksellinen

19.10.2021 17.00
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään tavanomaisesta poiketen lauantaina 13.11.2021. Juhlan puhujiksi saapuvat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatinkenraali Juha-Pekka Keränen sekä Ilmasotakoulun johtaja Eversti Henrik Elo. Maanpuolustuskorkeakoulun tervehdyksen juhlaan tuo everstiluutnantti Inka Niskanen ja Kauhavan kaupungin tervehdyksen kaupunginjohtaja Markku Lumio. Korkeatasoisesta sotilasmusiikista vastaa suuri MPK Pohjanmaan soittokunta kapellimestarinaan Arto Panula. Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat emeritusrehtori Arto Riskun johdolla esittävät juhlan päätösnumerona kokonaisuudessaan Sibeliuksen Finlandian yhdessä soittokunnan kanssa. Juhlassa nähdään myös Ilmasotakoulun lippu vapaudenristinauhoineen, jonka Ilmasotakoulun johtaja on lupautunut tuomaan juhlavieraaksi.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.